Innhold
Hånd holder mobil med kopp i bakgrunn. foto
Hva trenger jeg for å bruke mobilbanken?
  • Tilgang til nettbank fra lokalbanken
  • Lastet ned og installert mobilbanke
  • Internett på telefonen (via trådløst nett eller mobilnettet)

Kan jeg endre PIN-kode?
Man kan endre PIN-kode etter man har aktivert hvis man ikke har valgt "Husk meg". Da vil velkomstskjermen alltid vises før man logger på. Da kan man aktivere på nytt og velge ny PIN.

Er det forskjell på mobilbankene for iPhone, Android og Windows?
Versjonen for iPhone og Android har de samme funksjonene, men de er designet med utgangspunkt i standard design og tankegang for de to operativsystemene. Mobilbanken for Windows er en forenklet versjon av de to andre, dog inneholdende de mest brukte funksjonene.

Hvordan får jeg mobilbanken på iPad (nettbrett)?
Det er ikke laget en egen versjon for iPad, det betyr at om du vil ha mobilbanken på ditt nettbrett må du laste ned mobilversjonen (iPhone). I App Store søket endrer du enheter til "alle" og scroller ned for å finne mobilbanken for iPhone.

Trenger jeg BankID?
Nei, ungdom under 15 år eller andre kunder som ikke har BankID kan bruke mobilbanken. Kontakt oss så sender vi en PIN-kode på SMS. Denne PIN-koden er gyldig i 10 minutter for aktivering av mobilbanken.

Trenger jeg BankID på mobil?
Nei, du signerer med en 4-sifret PIN som du oppretter i nettbanken.

Hva med sikkerheten?
Du må ha en 4-sifret PIN for å logge deg på. Når du skal betale bruker du samme PIN i tillegg til en engangskode du får som melding på mobilen. Dermed sikrer vi at det bare er du som kan bruke og betale fra mobilbanken.

Hva er forskjellen på mobilbank og SMS-bank?
Mobilbanken er en app med de fleste banktjenestene du i finner i nettbanken. Med SMS-bank kan du sjekke saldo og overføre via SMS.

Hva skjer hvis jeg bytter mobiltelefon, SIM-kort eller telefonnummer?
Mobiltelefon: Hvis du kun bytter telefon trenger du kun å laste ned mobilbanken på nytt
Telefonnummer: Ved bytte av telefonnummer må nytt telefonnummer registreres i nettbanken for at mobilbanken skal fungere. Mobilbanken er knyttet til ditt telefonnummer.
SIM: Du trenger ikke gjøre noe om du bytter SIM-kort så lenge du beholder telefonnummeret.

Hva koster det å bruke mobilbank?
Det er gratis å bruke mobilbanken! Du må imidlertid være oppmerksom på at mobiloperatøren tar betalt for surfetid/nedlasting av data. I utlandet kan dessuten prisene for slik surfing være høye. Banken kan også ta betalt for enkelte tjenester. Se bankens prisliste.

Hvorfor får jeg ikke opp kontoer som jeg disponerer (barn, ektefelle etc)?
For å få opp konti som du disponerer må du enten:
I nettbanken og aktivere appen på vedkomende avtale: velg Innstillinger – Mobilbank – Velg «Endre» under funksjon og «Endre» under PIN
Direkte i mobilbanken: valget finner du i verktøymenyen på oversiktsiden

Kan jeg betale til alle med SnapCash?
Nå fungerer SnapCash kun mellom kunder i banker i Eika Alliansen. Vi regner med at flere norske banker tar løsningen i bruk etter hvert.

Har SnapCash noen beløpsgrense?
Du kan overføre opptill 500.000,- per gang.

Hva koster SnapCash?
Se bankens egne prislister.

Kan man overføre til mobilnummer med SnapCash?
Ja, du kan også gå rett i adresseboken for å finne kontakten. For å kunne betale til ett mobilnummer må mottaker ha registrert sitt mobilnummer og kontonummer i SnapCash.

Kan man få SMS-varsel?
Ja, dette aktiverer du i nettbanken under Innstillinger - > SMS-varsel